Dialect, onderwijs en sociale ongelijkheid - Ton Vallen |
Wat zou er in het huidige onderwijs met betrekking tot dialect en taalvariatie in algemene zin moeten worden gedaan? |
Download |
Geef kinderen de tijd voor hun opbouw van de 'hardware' - Sieneke Goorhuis |
Sieneke Goorhuis-Brouwer vindt dat er in het huidige beleid onvoldoende gekeken wordt naar de neurologische ontwikkeling van kinderen. In de eerste zes jaar moeten de primaire sensorische gebieden worden opgebouwd. Dit noemt zij de hardware van kinderen. Ze pleit er voor kinderen de tijd te geven voor de ontwikkeling van de hardware. En pas daarna aan de slag te gaan met de software: lezen, schrijven en rekenen.
|
Download |
Meertalig onderwijs - ook voor allochtone kinderen |
In dit artikel van Alex Riemersma worden de voordelen en meerwaarde van het opvoeden in meerdere talen aangegeven. Meertaligheid is geen belemmering voor de taalontwikkeling van de moedertaal. |
Download |
Talen kleuren je leven - Afûk in Leeuwarden (www.afuk.nl). |
Talen kleuren je leven Meertaligheid, een uitzondering? Integendeel! Opgroeien met één taal is eerder een bijzonderheid. Alleen al in Europa wonen 50 miljoen mensen die iedere dag twee of meer talen spreken. In de moderne taalwetenschap wordt er dan ook van uitgegaan dat de mensheid overwegend meertalig is. |
Download |
Zwijgen in alle talen - Saskia Visser |
Drs. S.J. (Saskia) Visser heeft als expertise taalkunde. Ze is medewerker van de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie, Rijksuniversiteit Groningen. Samen met Fiona van Gelder heeft ze onderzoek gedaan in het kleuteronderwijs van de stad Groningen: ‘Van misverstand tot meertaligheid’. Saskia Visser heeft ook, samen met Lilian Bücking, het rapport ‘Meer talen, beter communiceren’ opgesteld, een onderzoek naar informatieverspreiding over meertaligheid. |
Download |